2010 mei New York

2 april 2020 - Amsterdam, Nederland

Nog twee nachtjes...

...en dan vertrek ik samen met mijn moeder en zusje naar New York.

De voorbereidingen lopen niet zo soepel als gehoopt. Zaterdagochtend om 9.15uur moet ons vliegtuig vertrekken. Dit betekent dat we om 6.45uur op schiphol moeten zijn en dat ik 5.30uur mijn bed uit moet.

Voor de meeste mensen zal dit niet zo'n groot probleem zijn. Alleen voor mij wel. Aangezien ik vanavond nog alle wassen moet draaien en het eerste deel van mijn koffer in moet pakken.

Morgen moet er nog gewoon gewerkt worden en aangezien ik natuurlijk ook nog naar het theater moet morgenavond is er morgen dus weinig tijd voor het pakken van mijn koffer. Uiteraard heb ik ook geen zin om alles nog vrijdagnacht te gaan doen.

Ik hoop jullie gedurende volgende week op de hoogte te houden van onze avonturen in NYC. Op de website van ons hotel staat dat we internetverbinding op de kamer hebben, maar het moet natuurlijk nog blijken of dat werkt.

Ik wens jullie iig heel veel plezier bij het lezen van de (eventuele) verhalen.

Eerste dagje

Vanochtend stonden om kwart over zes m’n ouders en m’n zusje al voor de deur. Dat was erg vroeg, aangezien ik gisteravond nog met Celeste en Kimberly naar Musicalgirls was in Ermelo. Dus ik kon helaas niet al om 22.00uur naar bed.

Om 1.00u was ik thuis en kon ik de laatste spulletjes in mijn koffers stoppen. Daarna kon ik lekker naar bed om toch nog een paar uurtjes slaap te maken (met in mijn achterhoofd ‘ik kan morgen in het vliegtuig 8 uur slapen’).

We waren netjes op tijd op Schiphol en inchecken ging ook lekker snel. Achter de douane hebben wel lekker ontbeten. Warme croissants met Jus d’orange, heerlijk!

Uiteraard moest er nog een beetje geshopt worden, maar het enige wat we gescoord hebben zijn sigaretten (zo dat scheelt een hoop met wat in moet betalen bij de Nederlandse winkels). Nu heb ik weer even genoeg voor, wat zal het zijn, vier weken (moet lukken).

De vliegreis duurde erg lang. Voor het opstijgen lag ik al een beetje te slapen. Op het moment dat ik wakker werd, dacht ik dat we er al een aantal uur op hadden zitten. Helaas, we zaten pas drie kwartier in de lucht. Na wat kinder chocolade (sorry Ce, dat ging heel snel op) en wat drinken nog een poging gedaan tot slapen. Dit keer lukte het weer een uurtje.

Verder tijdens de reis een enkele aflevering Friends gekeken (weer excuses aan Celeste voor het harde lachen).

Na 7,5 uur vliegen landden we eindelijk op Newark Airport. Na een flinke registratie bij de douane konden we door naar de koffers. Deze lagen gelukkig al op de band. Hierop hoefde we dus niet lang te wachten.

Eindelijk kon ik naar buiten voor een sigaretje (nee hoor, ik ben niet verslaafd).

Met de taxi zijn we naar ons hotel gereden. Pap, de taxichauffeur is slimmer. Die gooit een koffer op de bijrijderstoel en laat ons met z’n drieën achterin zitten.

Helaas konden we bij aankomst nog niet inchecken. Na een kleine kledingverandering konden we de stad in.

We hebben een beetje gewandeld door het Times Square district. Uiteraard moest er ook geshopt worden. We hebben overigens nog niets aangeschaft.

Rond 16.00uur zijn we weer teruggekeerd naar ons hotel om in te checken en ons even op te frissen.

Na een uurtje te hebben geïnternet, zijn we begonnen met het eerste spelletje: ‘waar is de capitol gids gebleven’. Deze heeft zich goed verstopt en hebben we tot op heden nog niet gevonden. Waarschijnlijk ligt deze nog in het vliegtuig. De schuldige hiervan is …
Vervolgens hebben we het hotel weer verlaten om een hapje te eten. Ik had hele leuke ervaringen met Ellen’s stardust dinner. Helaas stond daar een gigantische rij. Onze eerste maaltijd bestond nu uit een lekkere Big Mac.

Onderweg laat m’n moeder nog haar fotocamera vallen, waarna ze direct de vraag stelt “wat gebeurde er?” (een beginnende vorm van dementie!!).

Na het eten zijn we nog wat wezen wandelen rondom Times Square. Waarna we ons hebben begeven naar ons hotel.

Het is hier momenteel 20.30uur en we zijn er wel weer klaar meer voor vandaag. Onze voetjes moeten even uitrusten.

Hopelijk kunnen we lekker slapen.

Dag van de blaren!

Vanochtend waren we lekker vroeg wakker. Hiermee bedoel ik dat we om 6uur al naast ons bed stonden en om 7uur al aan het ontbijten waren.

Het ontbijt in het hotel is een beetje karig. We hebben niet heel veel keuze, maar na twee geroosterde boterhammen met boter, een mini donut en een beker jus d’orange kunnen we tweede dag met volle moed beginnen.

Het doel deze ochtend was een wandeling langs de Hudson richting het Vrijheidsbeeld. Gedurende deze wandeling zijn we uiteraard enkele keren gestopt. Zelf heb ik voor het eerst in mijn leven een Starbucks Coffee gedronken. Ik had gekozen voor de Espresso Iced White Chocolate Mocha. Dit was niet helemaal een succes. Volgende keer een andere smaak proberen.

Na een wandeling van ruim 3,5uur kwamen we bij de ferry aan, die ons naar Liberty Island zou brengen. Helaas waren wij niet de enige die deze ochtend naar het Vrijheidsbeeld wilden. De wachtrij was bijna net zo lang als de tocht die wij vanaf ons hotel hebben afgelegd. We besloten dus maar om een andere dag naar het Vrijheidsbeeld te gaan.

Dan maar een wandeltochtje door Manhattan. Als eerste richting Wall Street. Daarna richting Chinatown. Wow, wat stinkt het daar. Alle straten zijn voorzien van winkels met ‘verse’ producten (groente, vis en vele andere dingen, die wij niet thuis kunnen brengen).

Ondertussen was de middag aangebroken en besloten wij in Little Italy een lekker hapje te gaan eten. Dit is zeker gelukt. We hebben heerlijk genoten van Garlic bread en carpaccio. De Garlic bread proeven wij, op het moment dat dit bericht wordt geschreven, nog steeds.

Na de lunch hebben we de zoektocht naar de Uggs hervat. In Soho is een Ugg store gevestigd. Wat een geweldige winkel! Hier hebben Celeste en ik beide twee paar Uggs ingeslagen.

Verder hebben we nog wat geshopt op Broadway, maar na enkele winkels waren onze voetjes er klaar mee en besloten we terug te gaan naar ons hotel. Dit was de eerste keer dat we de metro gingen gebruiken. Dit hadden we toch vanochtend ook al moeten doen…

M’n moeder wilde heel graag d’r nieuwe broek aan, die ze in Nederland nieuw had aangeschaft. Celeste en ik wisten niet dat je in twee dagen zoveel kilo kon aankomen. De broek die mama had gekocht, en in de winkel nog paste, was nu 3 maten te klein. Ze kreeg de broek niet eens over d’r dijen.

Na ons bezoekje aan onze hotelkamer zijn we richting het Theater district gaan lopen, met als doel musicalkaartjes te kopen. Helaas draaien er op zondagavond geen leuke shows. Toen maar besloten morgen kaartjes te gaan kopen voor dinsdag en woensdag.

Voor het diner konden we deze avond wel terecht bij Ellen’s Stardust Dinner. Wat een onwijs leuke tent (wist ik eigenlijk al, want was hier vorig jaar ook al enkele keren geweest). Het bedienend personeel zingt gedurende de avond liedjes uit verschillende musicals en popsongs.

Na het diner hebben we nog wat gewandeld zonder doel. Tussendoor nog een stop gemaakt in het Bryant Park, aangezien onze voetjes het al weer moeilijk hadden.

M’n moeder en ik hebben beide al een souvenir gescoord. Beide een mooi 3D schilderij. M’n moeder één van de skyline van New York en ik één van Broadway, met de musicals!!

Voor onze terugkeer naar het hotel hebben we nog even snel een koude cola gedronken bij de McDonalds. Hier waren we wel aan toe na zo’n zware dag en helaas hebben we op de kamer geen koelkast om ons drinken koud te zetten.

Momenteel liggen we gesloopt op ons bed. Alledrie met behoorlijk wat blaren op en onder onze voeten. We lopen als debielen door de hotelkamer, omdat alles aan onze voeten pijn doet. Als dit morgen maar goed gaat…

Slapeloze nacht...

Ook deze ochtend waren we vroeg wakker. Na het ontbijt zijn we eerst naar de drogist gegaan om blarenpleisters aan te schaffen. Celeste heeft namelijk behoorlijke blaren onder d’r voeten.

Het doel van deze vroege ochtend was om musicalkaartjes te bemachtigen. Ik ben als eerst naar het theater van Wicked gelopen. Helaas zou deze pas over ruim een uur open gaan. Ik ga het morgen nog wel een keer proberen.

Celeste en Marianne stonden te wachten bij het theater van Mary Poppins. Althans, dat dacht ik. Zij waren ondertussen weer teruggelopen naar de drogist om tape te halen. De pleisters bleven niet helemaal op hun plek zitten. Deze moesten met een ingewikkelde instructie vast gezet worden.

Na enkele minuten wachten bij het theater van Mary Poppins heb ik een kaartje kunnen kopen voor Mary Poppins voor morgenavond.

Celeste en Marianne willen graag naar The Lion King. De kaartjes hiervoor dienen bij een ander theater te worden gehaald (tenminste, wil je goede plekken hebben). Dus besloten we dat de volgende ochtend maar te gaan doen.

Vandaag doen we een tweede poging om naar het Vrijheidsbeeld te gaan. Dit keer besloten toch maar de metro te pakken. De wachtrij voor de ferry is uiteindelijk alsnog heel lang, maar na 1,5 uur zitten we eindelijk op de boot richting het Vrijheidsbeeld.

Na enkele toeristenfoto’s zijn we weer met de ferry teruggegaan naar Manhattan.

De volgende toeristische trekpleister was de Brooklyn Bridge. Met de metro zijn we naar Brooklyn gegaan en vervolgens over de Bridge terug naar Manhattan. Wat heb ik tijdens deze wandeling veel gehad aan mijn bezoekje aan de CN Tower in Toronto vorig jaar.
Ik had namelijk behoorlijk wat last van hoogtevrees. In de CN Tower heb je namelijk de mogelijkhed om op 350 meter hoogte op een glazen vloer te staan. De wandelroute over de Brooklyn Bridge bestaat namelijk uit houten balkje met daaronder enkele wegen en water. Echt met een heel lekker gevoel loop je hier niet over. Maar zonder mijn overwinning van vorig jaar had ik mooi met de metro weer terug gegaan naar Manhattan. De wandeling over de Bridge is trouwens wel heel indrukwekkend. Je hebt een heel mooi uitzicht op de skyline van New York.

Na deze toeristische attractie zijn we weer lekker wezen shoppen op Broadway. We zijn verder gegaan waar we de dag ervoor gestopt zijn. We zijn weer enkele kledingstukken rijker!

Na het winkelen waren onze voetjes toch wel weer een beetje klaar met lopen. We besloten om weer een lekker hapje te gaan eten bij Ellen’s. Na het eten zijn we teruggegaan naar het hotel. De voeten van Celeste konden niet meer.

Eenmaal op de hotelkamer aangekomen zijn we er niet meer af geweest deze dag. Dit hield in dat we lekker vroeg konden slapen (lees 20.00 uur). Een nadeel van vroeg slapen is dat je vroeg weer wakker wordt. Helaas was dit voor mij al om 00.30uur (ja, half één) en natuurlijk kom je dan niet meer in slaap. Hopelijk kan ik nog wel wat uurtjes slapen…

Trots op Nederland

Gelukkig heb ik nog wel wat uurtjes m’n ogen dicht kunnen houden.

Na het ontbijt zijn we eerst kaartjes wezen kopen voor de musicals. Ik wil morgen heel graag naar Wicked. Gelukkig heb ik een hele mooie plek weten te bemachtigen op rij 4. Hopelijk is het ook een mooie plek, maar dit weten we morgen pas.
Marianne en Celeste hebben kaartjes gekocht voor The Lion King voor morgenavond.

Na onze aankopen zijn we met de metro naar Central Park gegaan. Daar hebben we lekker rondgelopen en gezeten op verschillende plekjes. Onze lunch hebben we ook genuttigd in Central Park.

Vanuit het Central Park zijn we nog wat winkeltjes afgegaan. Eén hiervan was de Apple store. Wat een geweldige winkel. Het staat hier helemaal vol met de nieuwe iPad. Ik had er zo graag één mee willen nemen. Gewoon voor de heb. Ik heb besloten het toch maar niet te doen…

Na het shoppen zijn we teruggegaan naar onze hotelkamer om ons te verkleden.

Met de benenwagen zijn we weer richting Times Square gegaan. Hier hebben we een hapje gegeten bij Applebees. Natuurlijk ging het daar weer verkeerd. We hadden als starter Nachos. Maar deze werden tegelijkertijd met ons hoofdgerecht geserveerd. Niet handig als je juist het voorgerecht neemt om de tijd een beetje te rekken. We hebben de hoofdgerechten maar terug laten sturen naar de keuken.
Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten.

Na het diner hebben we ons opgesplitst. Celeste en Marianne zijn wezen shoppen op Broadway. Ik mocht deze avond naar Mary Poppins.

Helemaal enthousiast zit ik in het theater om te kijken naar de Broadway versie. Vorig jaar heb ik Mary Poppins ook al gezien op Broadway, maar omdat ik nu zo verslaafd ben door de Nederlandse versie, wilde ik deze graag nogmaals op Broadway zien.

Heb natuurlijk van de show genoten, maar ben tot de conclusie gekomen dat ik de Nederlandse versie beter vind. Wij mogen trots zijn op wat wij in Nederland kunnen.

Natuurlijk wilde ik, zoals ik Nederland ook altijd doe, op de foto met Mary en Bert, oftewel met Laura en Christian.

Celeste en Marianne zouden rond kwart voor elf bij het theater zijn. Dit waren ze natuurlijk wel, maar ze hadden de hele avond bijna op de hotelkamer gezeten. Celeste had al liggen maffen. Ze wilden mij niet alleen laten gaan. Wat lief.

Met de taxi zijn we naar hotel gegaan, om daar weer lekker te gaan slapen en ons op te laden voor de volgende dag.