2017 augustus, Noorwegen

18 april 2020 - Amsterdam, Nederland

Rondreis door het zuiden van Noorwegen

Zaterdag 12 augustus 2017

In de stromende regen staat Edwin om 06.00 uur voor de deur. We laden de koffers in en gaan dan op weg naar Schiphol. Het is best wel druk op deze vroege zaterdagochtend. Ons werd geadviseerd drie uur voor vertrek aanwezig te zijn. Het loopt nog niet zo als zou moeten op Schiphol met de beveiliging en zo. Als we uitgestapt zijn nemen we afscheid van Edwin en zetten we de koffers op een karretje. Carla en Jon zijn er al.

We begeven ons naar vertrekhal 1a. Daar zijn we nog nooit geweest. Het is een vreselijk eind lopen. Er staat maar een korte rij en in een mum van tijd zijn we de koffers kwijt en begeven we ons naar de douane. Ook daar is geen kip te bekennen. Waarschijnlijk om deze reden (verveling), worden onze rugzakken ondersteboven gehaald. Echt heel erg overdreven.

We gaan nu naar de gate. Ons vertrek naar Oslo is om 09.20 uur. We drinken koffie en lopen langs de winkeltjes. Hier is het niet zo uitgebreid als de overige vetrekhallen. Pas om 09.10 uur kunnen we boarden. We vertrekken dus later. Oorzaak: de piloten kwamen van een andere vlucht die eindigde aan de andere kant van Schiphol. Nog een flinke tippel voor de piloten.

Het vliegtuig zit bomvol. We vertrekken om 09.35 uur en om 10.50 uur landen we op het vliegveld van Oslo. Omdat we binnen Europa reizen is er geen paspoortcontrole. Bij de bagageband zien we dat de koffers al op de band staan en al heel snel zijn onze koffers er ook. Onze gids Tonny zat bij ons in het vliegtuig. Ze wacht op ons bij de bagageband. We pinnen en dan gaan we de bus in voor ons einddoel vandaag, Oslo, voor een rondtoer door deze prachtige, schone stad.  Ove is onze chauffeur voor de hele reis.

Om 11.45 uur zitten we al met 29 man totaal in de bus. Tonny stelt zich voor en vertelt het e.e.a. over de aankomende reis. Onze eerste stop is bij het Operahuis. Het Operahuis (is een opera in en van Oslo. Dit gebouw werd in 2008 voltooid en is sindsdien de thuishaven van het Noors Nationaal Opera en Ballet (Den Norske Opera & Ballett). Het ziet er prachtig uit. Het gebouw is van binnen (veel hout) en van buiten prachtig. Het lijken ijsschotsen die vanaf het water uitsteken en je kunt alle schuine hellingen op lopen en zelfs op het dak komen. Mooi uitzicht over het Oslo fjord.

Het is erg warm ondanks dat het bewolkt is. In ieder geval geen regen wat de voorspelling is de komende dagen. De jassen kunnen uit. Na een korte rondrit door het centrum (we zien de Nationale Galerie – Theater – Universiteit – Koninklijk paleis en de Karl Johan Gate) stoppen we bij het stadhuis voor de lunch. Met Tonny nemen we een kijkje in dit prachtige raadhuis met zijn mooie wandschilderingen.

We hebben tot 15.15 uur de tijd om de stad te verkennen. We eten een broodje op de Karl Johan Gate bij de bakery. Mijn god wat is het hier duur. Later lopen we door deze prachtige winkelstraat naar het Koninklijk Paleis. Het is een flinke tippel naar het paleis. Als we daar arriveren zien we een soort wisseling van de wacht, een imposant gezicht.

Dan is het al weer tijd om naar het raadhuis te gaan waar de bus ons om 15.15 uur ophaalt. De zon schijnt nu en het is ongelofelijk warm. We stappen de bus in en vervolgen onze weg. via een mooie villawijk en de woning van minister president naar het Vigelandpark met de prachtige beelden van de beeldhouwer Vigeland in een heel groot park bijeen gezet naar een ontwerp van hem zelf.

Vele beelden van allerlei houdingen van mensen met spelende kinderen – het boze stampvoetende jongetje – de fontein – de zuil: alles levensecht en we komen ogen te kort. Bovendien is het heerlijk weer om in het park te lopen. We lopen naar de andere kant van het park. Daar haalt Ove ons weer op. Het is nog niet zover en daarom gaan we even in het gras liggen zonnen. Heerlijk.

We stappen de bus weer in. Als laatste voor vandaag bezoeken we de springschans Holmenkollen, op een heuvel. Nog niet zo lang geleden helemaal nieuw gebouwd en als een slingerende banaan steekt de schans omhoog. In de zomer kun je er tokkelend van boven naar beneden.

We nemen drie kwartier een kijkje bij deze hoge schans. Omdat we zo hoog staan is het hier behoorlijk koud. Met sneeuw moet het hier geweldig zijn. In het restaurant drinken we koffie en warme chocolademelk. Om 17.15 uur zitten we weer in de bus. Iemand is zijn rugzak met alle papieren, paspoorten en fototoestel kwijt. Waarschijnlijk in een van de winkels laten staan. Er wordt gezocht en wij maar wachten. Na een kwartier zoeken, vindt zijn schoonzuster de tas in het bagagerek in de bus. Grrr! Sukkel!

Rond half 6 rijden we naar hotel Expo Quality. Prachtig aan een groot meer. We checken in en brengen zelf de koffers naar de kamers. We reorganiseren deze en gaan dan naar het restaurant om te genieten van een heerlijk maar niet te overdadig buffet.

Het is heel gezellig. Iedereen stelt zich aan elkaar voor, noemen hun namen en die zijn we dan ook meteen weer vergeten. Wij zitten naast Cindy en Roel. Zij zijn net als wij een van de jongsten van het gezelschap.

Na de maaltijd besluiten we met hen naar het meer te lopen. Prachtig. Chris maakt een foto van twee Chinezen. We worden meteen uitgenodigd om hen in Beijing te bezoeken. Maar met 9 miljoen bicycles lijkt ons dat niet echt een goed idee! We lopen weer terug naar het hotel en om 21.15 uur zijn we weer op de kamer en schrijf ik dit verslag.

Zondag 13 augustus 2017 Oslo – Hamar –Lillehammer – Peer Gyntweg – Oppdal

Om 08.15 uur vertrekken we. Het is bijna onbewolkt en de temperatuur is zalig. Als we Oslo verlaten, rijden we via de E6 een prachtige route. Bossen, velden, groen en heel schoon. De lucht is nu strak blauw.

De eerste stop om 09.45 uur is voor koffie in Hamar, vlakbij de ijsbaan Het Vikingschip (het dak is een omgekeerd schip). Afgelopen maart is Sven Kramer hier nog kampioen geworden (hij heeft hier ook 2 baanrecords) en Irene Wüst heeft hier ook een baanrecord op haar naam staan.

Eind jaren 1800 was “onze” Jaap Eden hier ook voor een EK Allround maar hij werd op slag verliefd op een kamermeisje en vergat de 500 en de 1000 m te rijden. Zij haalde hem echter over om de 5000 m afstand alsnog te rijden (dat kon toen nog, een enkele afstand rijden op een allround kampioenschap) en hij schaatste vervolgens een wereldrecord wat 17 jaar stand hield. Hoe de liefdesgeschiedenis is afgelopen vermeldt het verhaal dan weer niet.

Om 10.30 uur rijden we naar Lillehammer langs het prachtige enorme Mjøsa-meer. De stad van de Olympische Spelen (en waar een timmerman de kaasschaaf uitvond) maar wij gaan naar Maihaugen, het Openluchtmuseum. Alle gebouwen van eeuwenoud en vooral uit het Gudbrandsdal zijn verzameld door een tandarts die niet lang meer te leven had. Maar in de gezonde lucht heeft hij het nog vele jaren volgehouden.

We zijn daar om 11.30 uur. We lopen door dit fantastisch museum en bezoeken een prachtig staafkerkje uit 1200 – grote herenboerderijen – kleinere boerenhoeves – een plattelands schooltje – een dorp met straatjes en een heus oud postkantoor: je krijgt een mooi beeld van het leven op het platteland in vroeger dagen.

Om 12.45 uur gaan we lunchen. We hebben na een overvloedig ontbijt niet echt veel trek. We bestellen alle vier een kindermenu, een tosti. Meer dan genoeg. Maar dan, my o my. We krijgen allemaal twee tosti’s met een salade. Wel overheerlijk maar veel te veel. Om 13.10 uur gaan we buiten in de zon zitten wachten tot we vertrekken om 13.30 uur.

We rijden verder noordwaarts en na een half uurtje gaan we van de hoofdroute af en nemen we de Peer Gynt weg dwars door de heuvels via een onverharde weg. Prachtige uitzichten – schapen op de weg – wandelaars en fietsers in de buitenlucht en op de achtergrond de muziek van Edvard Grieg (de Peer Gynt suite natuurlijk). Tonny vertelt het verhaal over Edward Grieg. We stoppen een paar keer om foto’s te maken en we genieten van het prachtige weer en de uitzichten. De zon schijnt, maar het is hier behoorlijk fris.

Bij Vinstra komen we weer op de E6 (die weg loopt door heel Noorwegen tot aan het hoge noorden) en we stoppen even om de benen te strekken bij een nieuwe parkeerplaats met hotel – restaurant en benzinestation aan een nieuw stukje weg. De omgeving is hier prachtig. Ik val helaas meerdere keren in slaap.

Bij Dombas (een pleisterplaats) zitten we aan het begin van de Dovrefjell, een natuurpark waar nog muskusossen lopen (uit Groenland hierheen gebracht na de Tweede wereldoorlog omdat de aanwezige muskusossen door de Duitsers waren geslacht en opgegeten).

We stoppen nog een keer op een mooie plek voor de foto: we hebben uitzicht op de Snohettaberg met sneeuw zelfs nog en net als we uitstappen vallen er een paar druppels regen. Net genoeg trouwens om een regenboog te laten verschijnen. Snel de bus weer in.

Rond 18.30 uur naderen we ons einddoel: Skiferhotel in Oppdal. Skifer is leisteen en het hotel is ook duidelijk gebouwd met leisteen. Na het inchecken brengen we koffers naar boven en om 19.30 uur wacht ons een heerlijk dinerbuffet. Smullen maar weer en genieten van alle soorten zalm: gebakken – gerookt –met kruiden maar ook van entrecote – loempia’s en heerlijke salades.

Na het eten maken we nog een wandeling rondom het hotel. Het is nu echt afgekoeld en maar 13 graden. Om 21.30 uur zijn we weer op de kamer. We gaan internetten en dit verslag schrijven.

Maandag 14 augustus 2017

Gisteren hebben we dus een flink stuk naar het noorden gereden waardoor we vandaag niet zo vroeg weg hoeven te rijden en de dag relaxed kunnen beginnen na een zeer uitgebreid ontbijt. Even voor 9 uur rijden we weg bij het hotel. Het is onbewolkt maar wel erg fris.

Van zuid naar noord loopt de E6 dus die weg moeten we volgen naar Trondheim. Het is echter gewoon een twee-baansweg want Noorwegen is zo’n 10 keer groter dan Nederland maar het land heeft maar rond de 5 miljoen inwoners dus erg druk is het niet op de weg behalve rond de grote steden. Wel opvallend veel auto’s op de weg met Nederlandse nummerborden. Het is een prachtige route. Bergen, stroompjes, rivieren, erg machtig om te zien. Maar waar blijven de rendieren en de elanden? En dan vijf minuten later, of het zo moest zijn: er lopen twee rendieren en het weiland. Joepie!

Na een uurtje stoppen we even bij een parkeerplaats met een kabbelend riviertje en toiletten zodat we op ons gemak door kunnen rijden naar Trondheim. Ons doel is de tv-toren. Deze toren is 120 m hoog maar het restaurant is op 74 m hoogte. In een uur draait het restaurant 360 graden en wij kunnen dus een mooi deel daarvan meemaken. Prachtig helder weer en mooi zicht op de stad en het water. In de haven zien we een boot liggen van de Hurtigruten. Morgen gaan wij daar een tocht mee maken. We drinken koffie en chocolademelk in het restaurant. We blijven net geen uur dus we draaien net geen hele ronde.

Rond 12 uur vertrekken we naar het centrum van Trondheim: de stad van de Vikingkoningen en de historische hoofdstad van Noorwegen. We stappen uit bij de Nidaros kathedraal (die bezoeken we aan het einde van de middag) en gaan een wandelingetje maken met Tony door de stad voordat we gaan lunchen.

Achter de kathedraal loopt de rivier Nidelva en we steken de oude brug over om de straatjes te bekijken in de wijk Bakklandet. Een gezellige wijk met leuke straatjes, winkeltjes en terrasjes.

En: de allereerste fietslift ter wereld om een beetje makkelijk de heuvel op te komen met de fiets. Langs de waterkant vele pakhuizen gebouwd op water, nu veelal winkels – ateliertjes – restaurantjes en de huizen in deze wijk waren vroeger voor de arbeiders maar nu veelal gerestaureerd en in trek om in te wonen. Dan begint het te regenen, dus hupsakee, parapluutje op. Als we terug zijn in de stad en op de markt gaan we met z’n vieren lunchen en winkelen. En dan is het alweer droog.

Dan maken we een wandeling naar de haven waar heel veel grote en kleine bootjes liggen. We lopen dan weer naar de winkelstraatjes en bij McDonald halen we een ijsje. En onze beursjes zijn leeg, pinnen dus.

Dan begeven we ons naar de Nidaros kathedraal voor een rondleiding. Deze kathedraal is een aantal keer afgebrand en iedere keer weer opgebouwd . Het is nog niet zover, We gaan in het park op een bankje zitten. Helaas staat deze niet in de zon. Met vereende krachten verschuiven we het bankje zodanig dat we toch van de zon kunnen genieten. Heerlijk!

Dan kunnen we de kathedraal bezoeken. We bewonderen twee prachtige orgels – een mooi roosvenster – het hoofdaltaar en de gebrandschilderde ramen. In de crypte zijn nog oude grafstenen te bewonderen. Een meisje geeft ons een geweldige rondleiding door deze prachtige kathedraal.

Om 17.15 uur vertrekken we naar ons hotel, Scandic. Dit redelijke nieuwe hotel grenst aan het voetbalstadion van Rosenborg waar Ajax over twee dagen moet spelen, wat een toeval.

We eten met de hele groep en dan gaan we naar  de 21e  etage naar de panoramabar. Vanaf hier heb je prachtig uitzicht over de stad Trondheim. We zien de t.v.-toren liggen. En we kijken zo het voetbalstadion in. We genieten tot 22.35 uur van dit prachtige uitzicht en gaan dan naar de kamer.

Dinsdag 15 augustus 2017

Vannacht heel slecht geslapen. Ben maar een boek gaan lezen. Ik heb het 01.30 uur zien worden en om 06.30 uur ben ik al weer klaarwakker. De bus vertrekt na het ontbijt om 08.30 uur. We gaan met de lift naar beneden. Dat duurt heel erg lang. Het resultaat is dat we pas om 08.40 uur vertrekken. We moeten om 09.00 uur in de haven zijn om in te schepen op de Hurtigruten op het schip Nordkapp.

We gaan varen van Trondheim naar Kristiansund. De Hurtigruten is een postschip – vrachtschip – passagiersschip en is de communicatie tussen gemeenschappen die vaak honderden kilometers uit elkaar wonen in de kuststreek met de vele eilanden en eilandjes. Elke dag vertrekt er een boot vanuit Bergen en in 11 dagen vaart die tot aan Kirkenes in het hoge noorden en terug. In vele plaatsen wordt een tijdje gestopt om goederen in en uit te laden en de passagiers kunnen dan even van boord om in de stadjes te gaan rondkijken.

Er is zelfs een gedeeltelijk overdekt en verwarmd buitendek maar ook binnen zijn er diverse plekjes om gerieflijk te zitten (panoramadek – heerlijke stoelen langs de zijkant van de boot – er zijn 2 jacuzzi’s buiten en restaurantjes – bar – lunchroom etc.

We hebben de kaartjes om in te checken al van Tonny gekregen. We lopen het schip in en bekijken de etages. Dan zoeken we een plaatsje bij het raam om van de uitzichten te genieten. Als we koffie hebben gedronken gaan we buiten op het dek (7e deck) zitten in de zon. Heerlijk!

Ik val in slaap en ben een goed uur onder zeil. Ja wat wil je na zo’n slapeloze nacht. Om 12.30 uur gaan we lunchen op het 1e  deck. Carla en ik eten een zalm sandwich en de jongens kiezen een braadworst met aardappelpuree.

Om 13.30 uur zoeken we weer een plaatsje buiten op het dek. Tonny heeft ons verteld dat er om 14.00 uur een demonstratie zalm fileren wordt gegeven. Na afloop krijg je een stukje zalm aangeboden. Carla en ik staan natuurlijk weer vooraan. We zien de kok heel makkelijk de vis fileren, meerdere zelfs. En dan is hij klaar en wij krijgen nop. Nou lekker dan.

Om 16.30 uur meren we aan in Kristiansund en gaan we van de boot af. Al met al vonden we de boottocht niet echt spectaculair. En het duurde ons te lang. De bus staat alweer op ons te wachten.

Kristiansund is trouwens bekend om de klipvis en de opera. In de Tweede wereldoorlog bijna helemaal plat gebombardeerd maar daarna weer helemaal opgebouwd

En dan moeten we nog een stukje over land naar Molde. Eerst door een lange en diepe tunnel (onder het water door; 250 m naar beneden en weer omhoog) en dan komen we langzamerhand bij de Atlantic Road.

Over 8,3 km loopt een weg die een aantal eilanden verbindt met bruggen die als een slang door het landschap loopt. De Hulvagenbrug loopt schuin omhoog als een banaan en bij slecht weer beuken de golven hier over de brug en meer dan eens zwemt daar nog een vis in die tegen je voorruit kan aankomen. Totale kosten voor deze weg, die klaar was in 1989 (vanaf juni 1999 tolvrij) waren 122 miljoen kronen (1 kroon is ongeveer 10 eurocent).

We stoppen bij de mooie brug. Bah, het regent. Niet echt heel fijn. We lopen een stuk naar het water toe en dan denkt men dat er een walvis is te zien. Deze blijft wel vijf minuten lang op dezelfde plek leggen. Wij denken dat het een rots is waar het water tegen aan beukt.

Inmiddels is het 17.45 uur en rijden we weer verder naar ons hotel in Molde. Door de reispil val ik ook in de bus regelmatig in slaap.

Om 19.00 uur zijn we bij ons hotel in Molde. Een prachtig hotel (Quality Alexandra) aan de haven. We voelen meteen dat het aan de westkust een stukje warmer is dan in het centrum van het land. De Warme Golfstroom is hier duidelijk van invloed op de temperatuur.

Er ligt er nog een cruiseschip tegenover het hotel, de Aida. Die maakt al snel plaats voor de Nordkapp, de boot van de Hurtigruten (waar wij op gezeten hebben). We zetten de koffers op de kamer en gaan dan om 19.30 uur met de hele groep dineren. Zalm, rollade, groente en chocolademousse stond op het menu. Heerlijk.

Dan lopen we met z’n zessen nog een stuk door het dorp en langs de haven. Om 22.00 uur zijn we weer op de kamer.

Woensdag 16 augustus 2017

Om 06.30 uur hebben we de wekker gezet.  Als ik de gordijnen open doe komt er weer een ander cruiseschip de haven ingevaren. Het is hier altijd druk want vele toeristen  willen de excursie boeken naar de Trollstige, de spectaculaire bergrit met de vele haarspeldbochten. Die gaan wij vandaag ook rijden met de bus.

Om 08.45 uur vertrekken we. Het is zwaarbewolkt en erg fris. We gaan eerst naar Solsnes om de ferry te nemen naar Afarnes. Als we net rijden passeren we een hele mooie brug en net daar voorbij kunnen we even stoppen voor een foto. De lucht is mooi – de wolken zitten tegen de bergen aan en de brug heeft een mooie draai precies aan de kant waar wij opkijken.

Na de ferry overtocht van 20 minuten rijden we een hele tijd langs het water op weg naar Andelsnes, de grootste plaats in deze streek. Hier mondt de rivier de Rauma uit in het Romsdalsfjord. Midden in het water ligt een cruiseschip die niet aan de pier kan komen. Er ligt nog een andere cruiseschip en misschien is het te ondiep aan de kant. De mensen worden met kleine boten van het schip gehaald en naar de kant gevaren.

We stoppen bij een mega waterval, Stigfossen. De weg is hier very scary. Auto’s met caravans langer dan 13.1 meter kunnen de bochten hier niet maken en kunnen hier dan ook niet rijden. De weg is echt adembenemend.

We stoppen weer en we drinken nog even koffie bij de trollenwinkel. Tonny vertelt het verhaal over de trollen die wel 3 hoofden kunnen hebben. En bij het cafetaria zien we zo’n trol staan. Carla en ik kopen allebei een trolletje voor in ons kastje thuis. Grappig!

Om 11.00 uur gaan we verder. Drie kwartier later zijn we bij het uitkijkpunt boven op een berg. We hebben prachtig uitzicht. We stappen uit en lopen 130 treden naar beneden en ook weer omhoog. Mooi hier. We zien de waterval met een rotvaart naar beneden donderen.

Achter ons zien we een aantal mensen boven op een mega hoge berg. Echt niet normaal meer. Ze lopen en hangen daar met gevaar voor eigen leven. We eten een broodje zalm in het restaurant. Heerlijk.

Om 13.15 uur is iedereen weer present en vervolgen we onze weg. Het is af en toe bewolkt en soms schijnt de zon. In Stordal gaan we een van de 29 staafkerkjes bezoeken die over zijn gebleven van de ongeveer 1000 die er ooit in heel Noorwegen hebben gestaan.  Een Nederlands meisje vertelt ons de geschiedenis. Het dateert uit 1240 en er kan nog steeds in getrouwd worden en je kunt er je kind nog laten dopen.

We rijden verder naar Storfjord. Als we uitzicht krijgen op het Storfjord stoppen we echt voor een ijsje en dan is het niet al te ver meer naar ons hotel in Alesund. Om 17.15 uur zijn we in ons hotel. We gaan direct facetimen met Alies. Om 19.00 uur krijgen we weer een menu geserveerd en na het eten gaan we wandelen door het leuke stadje. We lopen een klein uurtje. De temperatuur is heerlijk. Morgennacht slapen we ook in dit hotel, we doen dus rustig aan. De koffers hoeven niet gepakt te worden morgenochtend.

Donderdag 17 augustus 2018

We worden om 08.00 uur wakker van de wekker. We douchen en ontbijten op ons gemak.

De chauffeur moet tijdens deze reis verplicht een dag stilstaan vanwege de rijtijden en dus hebben we vandaag de hele dag vrij in Alesund. De stad ligt verspreid over een schiereiland en een aantal eilanden die tegenwoordig met elkaar verbonden zijn. De grootste vissershaven van Noorwegen is hier. De kust is hier zeer rafelig en dus vele kilometers lang. De stad heeft ook de invloed van de Warme Golfstroom en een prettig klimaat.

Gesticht in 1848 en voornamelijk gebouwd in hout. Weliswaar hoogwaardig timmerhout maar de stad kende vele branden waarvan de grootste plaatsvond in 1904. Maar: op 23 januari om 2 u ’s nachts begonnen de alarmklokken te luiden. Oorzaak was een omgevallen petroleumlamp maar er woedde een zuidwesterstorm met windvlagen van orkaankracht. De brand duurde 16 u en 850 huizen brandden geheel af en meer dan 10.000 mensen waren in een klap dakloos. Wonder boven wonder viel er maar een slachtoffer.

Om 10.00 uur gaan we met een aantal medereizigers en Tonny een wandeling maken. We beklimmen de Aksla heuvel voor een prachtig uitzicht over de stad. Tot 09.30 uur heeft het geregend maar nu is het gelukkig droog. We beklimmen in een klein parkje de trap van 430 treden (ik heb ze geteld). Dit parkje ligt achter ons hotel. We zijn er daarom zo.

Ik kijk maar niet omhoog, poeh poeh, wat een klim zeg. Af en toe stop ik onder het mom van even een foto maken ;-). We doen er maar twintig minuten over. Achteraf viel de klim erg mee. Boven heb je een geweldig uitzicht over de mooie stad en de omringende eilanden.

Om 10.45 uur gaan we weer naar beneden met ons eigen clubje van zes. We drinken koffie op een terras waarvan de tafels en stoelen net droog zijn gemaakt. Zelf je koffie halen is het credo hier. In het restaurant was er geen koffie te krijgen. De jongens die wij er op uit hadden gestuurd sommeerden ons om maar te vertrekken en een andere tent op te zoeken.

We vinden al snel een andere restaurant en doen daar onze bestelling. Iedereen neemt koffie en ik bestel warme chocolademelk met slagroom en marshmallows. Dat vroeg de mevrouw en natuurlijk zei ik ja.

Na deze versnapering aan we wandelen naar de haven. Daar ligt het cruiseschip de Koningsdam van de HAL. Wat een prachtig mega schip is dit. Aan de kade wordt door het personeel van het schip touw getrokken. Leuk om te zien.

In een mooi winkelcentrum vindt Chris een lampje voor boven zijn nieuwe apparatuur en sterkt afgeprijsd. We blijven Hollanders. Er is geen nieuwe meer op voorraad. De enige lamp hangt aan de muur. De mevrouw haalt deze van de muur af voor ons en na de lunch kunnen we lamp ophalen.

We slenteren nog heerlijk door de stad. Dan is het alweer lunchtijd. Vlakbij de haven vonden we een tentje waar we alle zes een overheerlijk broodje bestellen. Lekker hoor. We slenteren gewoon weer verder. En dan is het tijd voor een ijsje. Al lopend wordt deze verorberd.

In een supermarkt halen we snoep en chips voor vanavond bij de voetbalwedstrijd. Onze voeten zijn moe en we gaan heerlijk op een terras wat drinken. De jongens bestellen een klein flesje Heineken voor € 8,50. Het flesje wordt uitgewrongen. Niet normaal meer deze prijzen. Na een tijdje hebben we het wel gehad en begeven we ons naar ons hotel. We zijn daar om 16.30 uur. We gaan even chillen op de kamer, lezen en internetten.

Om 19.00 uur gaan we met de hele groep in het hotel eten. We krijgen weer een menu voorgeschoteld. Na dit diner gaan we naar de lobby van het hotel. Ajax speelt tegen Rosenborg. We halen drinken bij de bar en met onze eigen gekochte versnaperingen hopen we dat het een gezellige avond wordt. Het begint in ieder geval heel gezellig.

Onze chauffeur zit achter ons en is natuurlijk dolblij na het eerste doelpunt van Rosenborg. Logisch! De avond eindigt niet zo gezellig voor de boys zoals deze begon. Ajax verloor de wedstrijd met 3-2. De thuiswedstrijd werd ook al verloren met 0-1.  De meisjes amuseren zich kostelijk. Voor de deur staat een mega knalroze limousine. Er voor staan twee mannen met een bolhoed op. We nemen een kijkje in de limo en vragen om een ritje door de stad. Maar helaas, dat feest gaat niet door. Om 23.00 uur zoeken we ons bed op.

Vrijdag 18 augustus 2017

We ontbijten al vroeg en om 08.30 uur vertrekken we. We moeten vanuit het hotel in Vaga een stukje terug, naar Lom. Daar slaan we linksaf en gaan de nationale toeristische route (weg 55) volgen. De weg zou al bestaan hebben rond 1400 en was eeuwenlang de verbinding tussen het Sognefjord en het Ottadal en een belangrijke schakel in de verbinding Bergen – Gudbrandsdal.

De weg die wij gaan rijden was pas klaar in 1938 en het volgt ook min of meer het tracé van de oude handelsroute. Een van de mooiste maar ook een van de hoogste bergwegen van Noorwegen en Noord Europa. Bovendien is deze weg in de winter gesloten: te veel sneeuw en teveel bochten en stijgingen/dalingen tussen 8 en 11 %.

We maken de oversteek om 09.00 uur met de ferry van Sykkylven naar Fjord 1 Magerholm. De oversteek duurt maar 20 minuten. Als we aan de overkant van het fjord zijn rijden we naar Hellesylt. Om 09.45 uur stoppen we bij een prachtig meer. De zon schijnt en de bergen met de mooie gekleurde huizen weerspiegelen in het gladde water. Het is net een schilderij van Bob Ross. Na deze fotostop van tien minuten gaan we weer verder.

We stappen weer uit bij een prachtig fjord. Heel mooi hier. De zon schijnt uitbundig en het is gewoon heel warm. We rijden verder om om 12.30 uur op de ferry te stappen door het Geirangerfjord. We zijn er al om 11.30 uur. We lopen door het dorpje en halen broodjes voor op de boot en drinken koffie.

Om 12.30 uur mogen we als eerste op de boot. We gaan boven op het dek zitten. Het is gewoon heerlijk warm op het dek. Maar als we varen wordt het al snel frisser. We varen langs huizenhoge beren. Prachtig. Op een moment roept de kapitein om dat er kleine walvissen langs zwemmen. Geweldig om te zien. Het zijn er veel en ze zwemmen een heel stuk met de boot mee.

We krijgen af en toe melding van de bezienswaardigheden onderweg: boerderijen hoog  tegen de berg op en vroeger alleen bereikbaar via een ladder vanaf de oever – de zeven zusters watervallen met aan de overkant de “vrijer” waterval. De legende vertelt dat de vrijer geen van de zusters kon krijgen om te trouwen en dus maar naar de fles greep (tussen de waterstralen door zou je een fles kunnen herkennen).

Na een goed uur staan we om 13.35 uur weer op de wal van Geiranger een gezellig dorpje. We stappen allemaal de bus weer in en dan gaan we klimmen. Maar al snel stoppen we weer voor een foto: we hebben van boven een prachtig uitzicht over het fjord en het stadje. We klimmen vervolgens steeds hoger en komen steeds dichter bij de sneeuw. We stoppen in Flydasjuvet waar we en prachtig uitzicht hebben over het fjord en het dorp.

Dan dalen we weer af en bij Pollfoss (een waterval) stoppen we voor een kopje koffie bij Nederlanders uit Utrecht die hier al zon 10 jaar een hotel/restaurant runnen. Het zijn geen vrolijkerds. Op mijn vraag hoe zij hier verzeilt zijn geraakt, antwoord Hendrika: Kijk eens naar buiten”. Snel weg wezen hier.

Nog voor de regen kunnen we even een kijkje nemen bij de waterval en dan gaat het weer verder. Maar, als de regen stopt en de zon tevoorschijn komt is er een prachtige regenboog te zien tegen de berg op. Alweer stoppen dus voor een foto.

We doen een tukkie in de bus. Maar dan is er commotie. Er lopen twee elanden langs de kant van de weg. Prachtig. Wat een mooie beesten zijn dat.

De staafkerk in Lom staat nog  op het programma. Van de meer dan 1000 staafkerken van vroeger zijn er nog geen 30 meer over. Die van Lom dateert waarschijnlijk uit 1150. We krijgen uitleg over de bouw van de kerk en wat er binnen allemaal te zien valt waaronder een mooie hele oude doopvont – preekstoel – altaar en mooie schilderijen.

Om 17.30 uur gaan we verder naar Vaga en om 18.00 uur zijn we in ons hotel. Om 19.00 uur schuiven we aan voor een buffet. Op de gang sterft het van de Chinezen. Ze mogen van Tonny pas om 19.30 uur gaan eten.

Na het eten wandelen we nog een stukje. Het is heerlijk buiten, alhoewel er af en toe een spettertje valt. Paraplu op en gaan met die banaan. Om 21.15 uur zijn we weer op de kamer.

Zaterdag 19 augustus 2017

Om 08.30 uur zitten we al weer in de bus. We vertrekken om 08.40 uur. Er zijn wegomleggingen. Er is feest in het dorp met veel tractoren. Vandaag rijden we de route Lom – Sognefjellsveie – Sogndal – Hella – Vik – Vossestrand.

Om 09.50 uur stoppen we bij mooie watervallen. Het miezert en de omgeving is onbegroeid zonder bomen en veel rotsen. We bereiken langzaamaan het hoogste punt van de weg. Op 1434 m hoogte ligt de markeringspaal Falkestein. Tijd om uit te stappen dus en prachtige foto’s te maken. We besluiten hier ook een groepsfoto te maken, tenminste: met de mensen die op de social media willen komen. Als kleine kinderen spelen we in de sneeuw. Er is geen zon, geen wind, goede temperatuur. Om 11.05 uur gaan we verder.

We rijden een prachtige route langs het Sognefjord, dit fjord is bijna 200 meter kilometer en 1300 meter diep. Geweldig om weer uit de sneeuw te zijn en de zon in te rijden.

Om 12.50 uur zijn we in Sogndal voor de lunch. We eten een kleine pizza buiten in de zon en als toetje een ijsje. Heerlijk. We lopen nog even door een winkelcentrum. Hier is Sostrene Grene, een geweldige winkel die ook in Nederland is. We lopen er even snel doorheen.

Om 14.00 uur rijden we weer verder. We hebben vandaag ook nog een oversteek met een ferry maar vlak voor de steiger zien we nog een mooie waterval en een plekje om te stoppen dus … uit de bus weer voor een foto. Hierdoor zien we voor onze neus de ferry wegvaren maar niet lang daarna komt de volgende alweer. We varen over van Hella naar Vangsnes en kort daarop komen we bij het stadje Vik. Dat bestaat uit 3 kerkdorpjes en in een ervan staat nog een oud staafkerkje.

We klimmen weer en bij de laatste bocht met zicht op Vik: je raadt het al, een fotostop. We zien vlak voor een tunnel richting Voss nog een regenboog en dan is het genoeg met de stops onderweg.

Ons hotel voor vanavond bevind zich in Myrdalen / Vossestrand. Een appartementen hotel met allemaal verschillende indelingen van de appartementen. Wij hebben een compleet appartement met een volledig ingerichte keuken en vier bedden. Ons hoor je niet klagen. Tonny komt persoonlijk elke kamer inspecteren. Wij zijn dik tevreden.

Om 19.00 uur eten we met de hele groep. En een avondwandeling zoals we alle avonden hebben gedaan, zit er vanavond niet in. Het regent, balen dus.

Morgen is het vroeg dag. We gaan met 2 treinen en een boot mee en de 1e trein vertrekt al om half 9!!!!

Zondag 20 augustus 2017

Een vroegertje vanmorgen. We gaan een treinrit en boottocht maken. We vertrekken om 07.30 uur dus de wekker staat op 5.45 uur. Vroeg! We hebben uitzicht op de kabelbaan en vakantiehuizen tegen de heuvel, Zo zijn ze er en zo zijn ze ook weer weg, in de wolken. Het miezert ook een beetje. Maar als we vertrekken is het droog.

Om 08.00 uur zijn we op het station en om 08.10 uur stappen we met de hele ploeg in onze eigen coupe. Kort voor vertrek verschijnt er een hele grote groep met hun fietsen.  De groep was aangemeld maar de fietsen niet: die moeten op elkaar gestapeld worden bij de treindeuren. Gelukkig gaan ze na een paar haltes de trein uit want erg veilig is dat niet om de uitgang naar de treindeuren te blokkeren.

De trein vertrekt om 08.30 uur naar Myrdal. Daar zijn we om 09.20 uur en om 09.30 vuur vertrekt de trein naar Flam. Wow, het is een geweldige treinrit. Mooie vergezichten, watervallen en rotsen. Op een moment stopt de trein en kunnen we genieten van de natuur. Op de grootste rots bij de Kjosfossen waterval staat een zangeres in rood te zingen en dansen. De muziek speelt en het galmt door het dal.

Dan stappen we weer in en genieten we verder. Om 10.30 uur zijn we in Flam. We eten daar een broodje en nemen broodjes mee voor de lunch. De temperatuur is weer heerlijk. Om 11.45 uur melden we ons bij Tonny voor de boottocht naar  Gudvangen.

Om 12.00 uur gaan we aan boord en zoeken een plekje op het dek, heerlijk in de zon. Aan boord eten we ons broodje. De tocht duurt tot 14.15 uur. We vinden dee niet echt spectaculair. Bovenop het dek wordt het steeds frisser en we besluiten naar binnen te gaan. Af en toe vallen we in slaap.

Om 14.15 uur zijn we in Gudvangen en daar staat de bus weer klaar en hebben we nog de rit voor de boeg naar ons hotel in Bergen. Maar omdat we een vroege excursie hebben kunnen we extra’s invoegen dus de chauffeur weet een mooi plekje, bij hotel Stalheim, waar we uitzicht hebben op Gudvangen en waar de Duitsers in W.O.II een bunker hebben gebouwd om het dal in de gaten te houden want hier was de route naar Bergen. We drinken hier koffie en warme chocolademelk.

We nemen hier een speciaal weggetje naar beneden: daling van 18% langs twee watervallen maar de weg is smal, gelukkig eenrichtingsverkeer, met haarspeldbochten!!!

Nog een laatste fotostop als we weer op de doorgaande weg zitten en wel bij Tvinnefossen: een zeer brede waterval. Maar op dat moment begint het te regenen dus snel in de bus en op weg naar Bergen.

Rond 17.30 uur komen we aan in het centrum en we besluiten een half uurtje te stoppen aan de haven en de markt om een kijkje te nemen op de vismarkt De jongens hebben honger, dus op naar McDonalds voor een broodje.

Om 18.15 uur stappen we weer in voor een kort ritje naar ons hotel. Daar zijn we om 18.45 uur en om 19.30 uur schuiven we aan voor ons diner. Om 20.30 uur vertrekken we naar onze kamer. We zijn moe.

Maandag 21 augustus 2018

Om 09.00 uur vertrekken we naar Bergen. Maar eerst ontbijten, samen met honderden Chinezen. We zijn al in een klein half uurtje in die mooie stad. De Hanzestad, waar het (bijna) altijd regent. (kinderen worden met een plu in de hand geboren en honden blaffen naar iedereen zonder een paraplu). Bergen, waar bijna altijd een cruiseschip in de haven ligt. In de 13e eeuw de hoofdstad van het land en toen Oslo die taak overnam was Bergen nog steeds de grootste stad van het land. De oude Hanze koopmanshuizen aan de Brygge trekken jaarlijks vele toeristen.

Met een aantal uit de groep lopen we met Tonny mee naar de kabeltrein. We gaan omhoog naar het uitkijkpunt., Floyen. Als we boven zijn is het is mistig en worden dan ook nat. We besluiten eerst maar koffie te gaan drinken, met cheesecake.

Als we de versnaperingen op hebben, is de bewolking bijna weg. We hebben nu prachtig uitzicht over deze prachtige stad. We maken veel foto’s. Om 11.00 uur zijn we weer beneden. We gaan Bergen verder ontdekken. Wat is dit een leuke gezellig stad. We lopen langs de haven en eten dan een broodje. We lopen langs mooi gekleurde houten huisjes. Op een moment zijn we er klaar mee en duiken we een winkelcentrum in.

Om 13.30 uur staat de bus ons weer op te wachten en vervolgen wij onze weg. Ik doe drie kwartier een tukkie. We rijden nu naar een mega hoge waterval waar we achterlangs kunnen lopen, de Steinsdalsfossen. Na een half uur vertrekken we weer.

In Steinsto stoppen we bij de boerderij van Heidi en haar familie die o.a. een grote boomgaard hebben met appels – peren – pruimen. Ze is beroemd om haar appeltaarten dus we drinken hier koffie/thee met appeltaart (en slagroom).

Langs het water rijdend naderen we de tunnels en de brug die ons brengen naar Kinsarvik. Bij Granvin hebben we een tunnel van meer dan 7 km lang met een rotonde bijna op het eind (voor de verschillende afslagen) en meteen de tunnel uitrijdend komen we op de Hardangerbru en dan meteen weer een tunnel met rotonde. Het regent ondertussen dus de fotostop voor de brug komt morgenochtend.

Om 17.45 uur zijn we in ons hotel in Kinsarvik. We zetten de spullen op onze kamer en om 18.30 uur gaan we aan tafel. Een menu dit keer. Tomatensoep, varkensvlees en groente en aardappels en als toetje een appeltaartje (de derde vandaag, oei).

Na het eten lopen we nog even naar de Spar om kaarten te kopen voor Tonny en Ove de chauffeur. Vanavond giet het en we maken dankbaar gebruik van onze paraplu’s waar we al dagen mee rondzeulen. Als we bij de Spar aankomen blijkt deze gesloten. Balen dan. We gaan weer terug naar het hotel. We zitten met een aantal van onze groep in een soort grote huiskamer gezellig te kletsen. Om 21.45 uur is het uit met de pret.

Dinsdag 22 augustus 2017

Om 08.30 uur vertrekken we. De lucht is helblauw en de temperatuur is heerlijk. Om 08.45 uur zijn we bij de mooie Hardangerbrug die we gisteren zijn overgereden. Nu hebben we de gelegenheid om een foto te maken met droog weer.

En als we verder rijden richting Eidfjord krijgen we prachtige luchten en mooie wolken die op het water lijken te liggen. Er ligt ook een cruiseschip en als we stoppen om foto’s te maken van bomen met een gebreide jas is het geheel een plaatje!!

We hebben een afspraak in het Hardangervidda Natuur museum waar we eerst kunnen kijken naar een prachtige film van Ivo Caprino over het leven op deze plek. De film wordt gemaakt vanuit een helikopter en het is net of wij erin zitten. Af en toe doe ik mijn ogen dicht omdat ik er een beetje misselijk van word. Het is echt amazing. Wat een mooi land is Noorwegen. We vliegen over fjorden, over hoge bergen en over enorme sneeuwvlakten.

Daarna gaan we naar een expositie over flora en fauna. Het is het grootste bergplateau in Europa (Vidda = hoogvlakte) van zo’n 7500 km2 op ongeveer 900 m met 3 dalen – meren – beken – 2 rivieren – rendieren – vele vogelsoorten – zeer gevarieerde flora. Hier is ook de koffiepauze en zoals gewoonlijk is er ook een grote winkel bij met vooral veel outdoor kleding (en mooi ook!!). en de geiten eten het gras van het dak!

We vervolgen onze weg en moeten door tunnels die als een spiraal omhoog gaan. Echt heel bijzonder. Dan komen we bij Voringfoss waterval. Mega hoog. We lopen direct naar waar we het water naar beneden horen donderen. En dan krijg ik de schrik van mijn leven. Er is geen hek en je staat letterlijk aan de rand van de afgrond. Wegwezen hier. Er zijn al een aantal altaartjes neergezet voor mensen die naar beneden gedonderd zijn. Vlug begeef ik me naar het afgeschermde gedeelte en zie dan twee watervallen naar beneden komen. Heel mooi.

Weer verderop komen we sneeuwvlaktes tegen. Tja en dan zijn we weer even kind. Erg leuk. De volgende stop is in Geilo. We arriveren daar om 12.15 uur. Daar lunchen we. We hebben tot 13.15 de tijd. We bestellen pizza's, het duurde alleen wat lang eer deze geserveerd werden en toen hadden we zeggen en schrijven nog tien minuten om deze weg te werken.

Wat genieten we van deze prachtige route. Het doet ons denken aan de reizen die we in Canada hebben gemaakt. Om 16.00 uur zijn we in Flå. Daar hebben we een stop en daar is McDonald's en ze verkopen hier ook ijs... Jeetje zeg, het is gewoon heel warm hier. We vervolgen onze weg naar Oslo.

Dan meldt Tonny dat we langs het eiland Utoya rijden waar Anders Behring Breivik in 2011 77 jongeren van het leven beroofde. Het doet mij echt wat. Ik krijg er kippenvel van. Je kan het je toch allemaal niet voorstellen wat zo'n achterlijke vent heeft aangericht.

Om 18.00 uur zijn we in het hotel. Ook weer prachtig. We eten om 19.00 uur en tijdens het eten houdt Chris een speech voor Tonny. Boterbal heeft de hoofdrol in zijn speech. Ik leg jullie nog wel een keer uit wat er met boterbal aan de hand is. De chauffeur was er vanavond niet bij. Maar die krijgt morgen een woordje toegesproken.

Na het eten lopen we nog een eind bergie op en bergie af en dan gaan we de koffers inpakken. Morgen is onze laatste dag in Oslo en 's avonds vliegen we weer naar huis.

Woensdag 23 augustus 2017

Vandaag kunnen we uitslapen. We pakken de koffers in, ontbijten en om 10.15 uur vertrekken we met ons hele hebben en houden naar Oslo. De chauffeur heeft met zijn baas geregeld dat we de bus tot onze beschikking hebben vandaag (en niet alleen voor de transfer). We vliegen namelijk pas in de avond dus we hebben nog een aantal uren die we in Oslo kunnen doorbrengen. Dus om 10 uur komt Ove voorrijden en hij heeft vandaag zijn 5 jarige dochter bij zich die een dagje met papa mee mag!

We rijden naar het centrum van Oslo en daar hebben we tot 16.15 uur de tijd om de stad nogmaals te bezoeken. Het is echt heel erg warm vandaag. We stappen uit bij het raadhuis en lopen dan naar het koninklijk paleis. We bezoeken ook kasteel Akershus en daarna lopen we naar de haven. Daar drinken we  wat en hebben vanaf hier een mooi uitzicht op het Operahuis. Erg mooi.

Dan besluiten we weer naar de Karl Johans Gate te lopen. We halen daar een broodje en drinken bij de bakker en verorberen deze in het park in de zon op een bankje.

Het is erg druk in de stad. Dan lopen we weer naar het raadhuis om de bus in te stappen. Om 16.00 uur is iedereen present en wachten we op de bus. Deze mag hier niet parkeren. Het is dus instappen en wegwezen.

Er is wat oponthoud op de weg vanwege een eerder ongeluk maar we zijn ruim op tijd op het vliegveld. Iedereen inchecken bij de machine (1 mevrouw uit de groep ziet haar zoon hier die voor zaken in Oslo was) – koffers brengen naar de balie en terugvliegen naar Nederland.

Om 17.00 uur zijn we op het vliegveld. We nemen afscheid van Ove, onze fantastische chauffeur en gaan naar de bagage drop off. Meteen door de douane en nog wat eten.

Ons vliegtuig vertrekt om 19.20 uur. Maar we hebben al vernomen dat deze twintig minuten later is vertrokken uit Amsterdam. Momenteel schrijf ik dit verslag op het vliegveld. Ons vliegtuig komt een half uurtje later aan dan gepland. Maar we moeten nu boarden, dus we vertrekken op tijd voor een tripje van anderhalf uur naar Amsterdam.

We hebben een prachtige reis gemaakt door Noorwegen. Onze eerste kennismaking met dit land was fantastisch!